GR | EN
27/08/2009

Θέμα: Πρόληψη των πυρκαγιών στα δάση του Ν. Αττικής


7 Σεπτεμβρίου 2009

ΓΡΑΠΤΗ ΕΡΩΤΗΣΗ υποβολή: Stavros Lambrinidis (S-D) , Maria Eleni Koppa (S-D) , Anni Podimata (S-D) , Georgios Stavrakakis (S-D) , Kriton Arsenis (S-D) , Chrysoula Paliadeli (S-D) , Giorgos Papakonstantinou (S-D) και Sylvana Rapti (S-D) προς το Συμβούλιο

ΘΕΜΑ: Πρόληψη των πυρκαγιών στα δάση του Ν. Αττικής

Ακριβώς δύο χρόνια μετά τις τραγικές πυρκαγιές στην Ελλάδα, η ιστορία δυστυχώς επαναλαμβάνεται με νέες καταστροφικές πυρκαγιές, που έπληξαν τα δάση της Βόρειας και Ανατολικής Αττικής στερώντας έτσι το Νομό από τους ελάχιστους πνεύμονες πρασίνου που της είχαν απομείνει.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι η Επιτροπή σε ανακοίνωσή της τον Μάρτιο του 2008 είχε προτεινει σειρά συγκεκριμένων μέτρων και μηχανισμών που θα βελτίωναν την πρόληψη, την ετοιμότητα και την αντίδραση της Ένωσης σε περιπτώσεις καταστροφών, όπως οι πυρκαγιές, και αναγνωρίζοντας τη δραστική μείωση των δασων στην Νότια Ευρώπη, ερωτάται το Συμβούλιο:
1. Σε ποιο βαθμό λειτούργησε ο ευρωπαϊκός προληπτικός μηχανισμός και κατά πόσο ενεργοποιήθηκαν οι υφιστάμενοι αποτρεπτικοί μηχανισμοί, τη φετεινή καλοκαιρινή περίοδο στην περιοχή της Νότιας Ευρώπης, λαμβάνοντας υπόψη ότι, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις του Ευρωπαϊκού Συστήματος Πληροφόρησης για τις Δασικές Πυρκαγιές, μέχρι τα μέσα του τρέχοντος έτους (2009) έχουν αποτεφρωθεί στα κράτη μέλη της Κοινότητας 2.000.000 στρέμματα γης, περίπου 200 χιλιάδες περισσότερα από το 2008;
2. Υπάρχει αποτίμηση των προβλεπόμενων δράσεων για τη δημιουργία- λειτουργία του ευρωπαϊκού δικτύου κατάρτισης για την αντιμετώπιση καταστροφών και για την έγκαιρη προειδοποίηση των φάσεων επέμβασης και αποκατάστασης σε περίπτωση καταστροφής, μεταξύ άλλων μέσω της πρωτοβουλίας της GMES (Global Monitoring for the Environment and Security) και τη χρήση του ενιαίου ευρωπαϊκού αριθμού κλήσης έκτακτης ανάγκης «112»;
3. Ποια είναι η πορεία υλοποίησης των έργων στην Ελλάδα για την περίοδο 2007-2013 από το Ευρωπαϊκό Περιφερειακό Ταμείο και το Ταμείο Συνοχής για την πρόληψη και αντιμετώπιση κινδύνων και ειδικότερα σε ό,τι αφορά το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιβάλλοντος (ΕΠΠΕΡ 2007-2013) καθώς και από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης σε ό,τι αφορά την αποκατάσταση του δασοκομικού δυναμικού και την εισαγωγή δράσεων πρόληψης;
4. Πώς κρίνει τα στοιχεία πρόσφατης έκθεσης του WWF Ελλάς (Ιούλιος, 2009), με την οποία καταγγέλλεται η μη ένταξη στο ελληνικό πλαίσιο δασοπροστασίας/ δασοπυρόσβεσης των εθελοντών του Πυροσβεστικού Σώματος (Π.Σ.) και των εθελοντικών ομάδων Πολιτικής Προστασίας. Πώς κρίνει, επίσης, τις καταγγελίες της Ένωσης Αξιωματικών του Π.Σ. για ελλείψεις σε προσωπικό, υλικοτεχνική υποδομή αλλά και στον κρίσιμο τομέα της πρόληψης; Ποια είναι τα στοιχεία σχετικά με την απορροφητικότητα και χρήση των διαθέσιμων κοινοτικών μέσων στήριξης από την Ελλάδα, για την ανάληψη προληπτικών μέτρων την περίοδο 2008-2009;

 


 

E-4234/2009 Απάντηση

Μετά από τις καταστροφικές πυρκαγιές των δασών το 2007, έχει σημειωθεί ικανή πρόοδος όσον αφορά τη βελτίωση της ικανότητας αντίδρασης της ΕΕ, ιδίως στο επίπεδο της διαλειτουργικότητας και της συμπληρωματικότητας των μονάδων πολιτικής προστασίας. Το Συμβούλιο, με τα συμπεράσματά του της 27ης Νοεμβρίου 2008,(1) κάλεσε την Επιτροπή, σε στενή συνεργασία με τα κράτη μέλη, να ενισχύσει περαιτέρω την ευρωπαϊκή αμοιβαία συνδρομή, με βάση καλύτερη συνεργασία στο πλαίσιο του Κοινοτικού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας, που θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη αναλύσεις σεναρίων και κινδύνου. Το Συμβούλιο σημείωσε επίσης την υφιστάμενη προπαρασκευαστική δράση για τη θέσπιση δυνατότητας ταχείας αντίδρασης της ΕΕ και ζήτησε την αξιολόγησή της. Η προπαρασκευαστική αυτή δράση χρηματοδοτείται με συνολικό κονδύλι ύψους 7,5 εκατομ. ευρώ που καθίσταται διαθέσιμο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο υπό την ιδιότητα αρμόδιας για τον προϋπολογισμό αρχής.

Ωστόσο, υπάρχει ακόμη περιθώριο για βελτιώσεις της συνολικής ενωσιακής ικανότητας ταχείας αντίδρασης της πολιτικής προστασίας. Το επιδιωκόμενο θα πρέπει να είναι η περαιτέρω βελτίωση της διαθεσιμότητας, της χρήσης και του συντονισμού της συνδρομής πολιτικής προστασίας ούτως ώστε να εξασφαλίζεται ότι η αντίδραση της ΕΕ σε οιοδήποτε είδος καταστροφής είναι κατάλληλη και αποτελεσματική.

Όταν ξέσπασαν δασικές πυρκαγιές το καλοκαίρι του 2009, η Ελλάδα ενεργοποίησε αμέσως τον Κοινοτικό Μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας. Μέσω της προαναφερόμενης προπαρασκευαστικής δράσης για τη θέσπιση δυνατότητας ταχείας αντίδρασης της ΕΕ, διατέθηκαν δύο Canadair CL-215 στο πλαίσιο των τακτικών εφεδρειών της ΕΕ για τις δασικές πυρκαγιές. Επί πλέον, αναπτύχθηκαν πέντε ακόμη Canadair (CL-215/CL415) από την Ιταλία, τη Γαλλία και την Τουρκία καθώς και ένα ελικόπτερο CAMOV 32 από την Κύπρο.

Δεδομένου ότι η πρόληψη αποτελεί σημαντικό στοιχείο για μια συνολική αντίδραση για την αντιμετώπιση καταστροφών, το Συμβούλιο εξετάζει επί του παρόντος την ανακοίνωση της Επιτροπής, του Μαρτίου του 2009, με τίτλο «Κοινοτική προσέγγιση για την πρόληψη φυσικών και ανθρωπογενών καταστροφών»(2) με στόχο την εκπόνηση συμπερασμάτων σχετικά με την ανάπτυξη στρατηγικής της ΕΕ για την πρόληψη φυσικών και ανθρωπογενών καταστροφών μέχρι τα τέλη του έτους.

Η πείρα έδειξε ότι η αποτελεσματικότητα των ευρωπαϊκών παρεμβάσεων πολιτικής προστασίας καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από την κατάρτιση που έχουν λάβει οι ομάδες παρέμβασης. Το σύστημα κατάρτισης που ανέπτυξε η Επιτροπή μετά το 2004 στο πλαίσιο του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας έχει συμβάλει σημαντικά στην ευρωπαϊκή ετοιμότητα και δυνατότητα αντίδρασης. Εν προκειμένω, με τα συμπεράσματά του της 27ης Νοεμβρίου 2008(3) το Συμβούλιο ζήτησε τον καθορισμό ευρωπαϊκών ρυθμίσεων κατάρτισης για τη διαχείριση καταστροφών που θα καλύπτουν όλες τις πτυχές της διαχείρισης καταστροφών με δύο επίπεδα εργασιών: την προώθηση της συνοχής και της συνέπειας μεταξύ των εθνικών προγραμμάτων κατάρτισης προς στήριξη της διαχείρισης καταστροφών και την παροχή ευρέως φάσματος ευκαιριών κατάρτισης σε κοινοτικό επίπεδο για εμπειρογνώμονες στον τομέα της διαχείρισης καταστροφών και για προσωπικό παρεμβάσεων, κατά πρώτο λόγο μέσω της διαφοροποίησης και της ενίσχυσης του υφισταμένου προγράμματος κατάρτισης του μηχανισμού. Στην παρούσα φάση, το Συμβούλιο αναμένει τις προτάσεις της Επιτροπής.

Συνεχίζονται οι εργασίες για συστήματα έγκαιρης προειδοποίησης, με βάση τα συμπεράσματα του Συμβουλίου, του Δεκεμβρίου του 2007(4) για την ανάπτυξη και τη δημιουργία συστημάτων έγκαιρης προειδοποίησης στην ΕΕ.

Τέλος, στις 11 Φεβρουαρίου 2009, μια κοινή τριμερής δήλωση(5) (Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, Επιτροπή και Συμβούλιο) καθιέρωσαν την «Ημέρα για το 112» με απώτερο στόχο να προωθηθεί η γνώση όσον αφορά το αριθμό 112, π.χ. μέσω ανταλλαγής βέλτιστων πρακτικών και αντληθέντων διδαγμάτων.

Όσον αφορά τη πρόοδο που έχει σημειωθεί στην Ελλάδα σχετικά με την εκτέλεση σχεδίων στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και του Ταμείου Συνοχής, το Συμβούλιο υπενθυμίζει ότι αποτελεί αρμοδιότητα της Επιτροπής να αποφασίσει κατά πόσον μπορεί να χορηγηθεί συνδρομή μέσω του Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης, του Ταμείου Συνοχής και του Ταμείου Αγροτικής Ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μεταξύ άλλων για την ανασύσταση του δασικού δυναμικού και για την εισαγωγή προληπτικών μέτρων. Αποτελεί επίσης αρμοδιότητα της Επιτροπής η παρακολούθηση της χρήσης των Ταμείων αυτών. Η διάρθρωση και η διαχείριση των μονάδων πολιτικής προστασίας αποτελεί αρμοδιότητα των κρατών μελών.


(1) 16474/08.
(2) 7075/1/09 REV 1, COM (2009) 82 τελικό/2.
(3) 16754/08.
(4) 15473/07.
(5) 6178/09.