GR | EN
23/04/2014

Για δεύτερη φορά στην Κομισιόν η ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου Χανίων


   Αθήνα 23 Απριλίου 2014

Συνέντευξη Tύπου στις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου Χανίων, “Ιωάννης Δασκαλογιάννης” παραχώρησε σήμερα το πρωί ο ανεξάρτητος ευρωβουλευτής και υποψήφιος ευρωβουλευτής με τον ΣΥΡΙΖΑ, Κρίτων Αρσένης, με αφορμή την κατάθεση δεύτερης, μέσα σε ένα μήνα, ερώτησης στην Κομισιόν για την παράνομη ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου, δηλώνοντας την πλήρη συμπόρευσή του στο αγώνα της τοπικής κοινωνίας και των εργαζόμενων. Στην συνέντευξη τύπου παρευρέθηκαν και μίλησαν επίσης ο υποψήφιος αντιπεριφερειάρχης Χανίων με την Ριζοσπαστική Συνεργασία Κρήτης, Γιώργος Αγοραστάκης, ο πρόεδρος του συλλόγου εργαζομένων της υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας, Μανώλης Αρμουτάκης και ο αερολιμενάρχης, Σταύρος Καστρινάκης.                                                                                 

Πιο συγκεκριμένα, ο ανεξάρτητος ευρωβουλευτής και υποψήφιος ευρωβουλευτής με τον ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε και δεύτερη ερώτηση στην Κομισιόν πιέζοντάς την να λάβει θέση στο ζήτημα της ιδιωτικοποίησης των υποδομών του αεροδρομίου, ύψους 110 εκ. ευρώ που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ. Όπως επισημαίνεται στις ερωτήσεις που έχουν κατατεθεί, η ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου παραβιάζει το άρθρο 57 του Κανονισμού 1083/2006. Επιπλέον, αφήνει την τοπική οικονομία «έρμαιο» στις κερδοσκοπικές διαθέσεις του ιδιώτη που θα αναλάβει την εκμετάλλευση του αεροδρομίου, καθώς δεν υπάρχει καμία εγγύηση στην προκήρυξη του διαγωνισμού για την αύξηση των χρεώσεων του αεροδρομίου.

Ο Κρίτων Αρσένης δήλωσε μεταξύ άλλων στη συνέντευξη Τύπου:

«Η ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου των Χανίων είναι παράνομη και παράλογη. Χαρίζονται στον ιδιώτη, που θα αναλάβει το αεροδρόμιο, υποδομές ύψους 110 εκ. ευρώ που κατασκευάζονται με δημόσια χρηματοδότηση. Το ποσό αυτό θα το καρπωθεί δωρεάν ο ιδιώτης. Ωστόσο, η ‘δωρεά’ αυτή του ΤΑΙΠΕΔ παραβιάζει το άρθρο 57 του Κανονισμού 1083/2006, που δεν επιτρέπει την αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος για πέντε χρόνια σε υποδομές που έχουν κατασκευαστεί με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

Tο αεροδρόμιο δεν κοστίζει στον κρατικό προϋπολογισμό. Αντιθέτως, είναι κερδοφόρο και συνεισφέρει έσοδα που υπερβαίνουν ετησίως τα 10 εκ. Ευρώ. Ο μεγαλύτερος όμως κίνδυνος είναι ότι αφήνει την τοπική οικονομία έρμαιο στην κερδοσκοπία του ιδιώτη που θα αναλάβει το αεροδρόμιο. Δεν υπάρχει καμία εγγύηση στην προκήρυξη του διαγωνισμού σχετικά με την αύξηση του χρεώσεων του αεροδρομίου. Υπάρχει άμεσος κίνδυνος ο ιδιώτης ιδιοκτήτης του - με στόχο το γρήγορο και εύκολο κέρδος - να αυξήσει δραματικά τις τιμές σε βάρος του τουρισμού της περιοχής και ολόκληρης της τοπικής οικονομίας. Η εμπειρία της Αθήνας από τη λειτουργία του αεροδρομίου στα Σπάτα είναι χαρακτηριστική. Ακριβό αεροδρόμιο σημαίνει γρήγορη άνοδος στα κέρδη του ιδιώτη ιδιοκτήτη του αεροδρομίου, λιγότερες αφίξεις επισκεπτών και μειωμένα έσοδα για την τοπική οικονομία.

Η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ χαρίζουν δημόσιες υποδομές παραβιάζοντας το ευρωπαϊκό δίκαιο, στερούν από το Δημόσιο έσοδα και αφαιρούν από την τοπική κοινωνία αναπτυξιακούς πόρους. Το κάνουν πρόχειρα και αυθαίρετα ενάντια στη βούληση τόσο της τοπικής αυτοδιοίκησης όσο και των τοπικών ξενοδόχων και τουριστικών επιχειρηματιών.»

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει προχωρήσει σε διαγωνισμού για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των Περιφερειακών Αεροδρομίων που χωρίζονται σε δύο ομάδες. Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, της Ζακύνθου, της Κεφαλονιάς, του Ακτίου, της Καβάλας και των Χανίων και δυνητικά τα αεροδρόμια της Αλεξανδρούπολης, της Καλαμάτας, της Νέας Αγχιάλου και του Αράξου. Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια της Ρόδου, της Κω, της Σαντορίνης, της Μυκόνου, της Μυτιλήνης, της Σκιάθου και της Σάμου και δυνητικά τα αεροδρόμια της Χίου, της Καρπάθου, της Νέας Αγχιάλου και της Λήμνου. Η παραχώρηση θα γίνει για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 30 ετών και θα αφορά στις υπηρεσίες λειτουργίας και συντήρησής τους. Επιπλέον, το ελληνικό Δημόσιο μπορεί να παρατείνει τη διάρκεια της παραχώρησης για άλλα 10 έτη. Για το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης είναι σε εξέλιξη δύο εργολαβίες, αρχικού κόστους η πρώτη 250 εκ. ευρώ και η δεύτερη 38,7 εκ. ευρώ, οι οποίες χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κονδύλια. Για το αεροδρόμιο Χανίων εκτελείται εργολαβία επέκτασης και κατασκευής νέου πύργου ελέγχου, το οποίο χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, ύψους 110 εκ. ευρώ. Για το αεροδρόμιο Σκιάθου εκτελείται εργολαβία το κόστος της οποίας αγγίζει τα 18,5 εκ. ευρώ με χρηματοδότηση επίσης από το ΕΣΠΑ.

Σύμφωνα με το άρθρο 57 του Κανονισμού 1083/2006 η χρηματοδότηση των ευρωπαϊκών Ταμείων σε επένδυση υποδομής διατηρείται «μόνον εάν, εντός πέντε ετών από την ολοκλήρωσή της, δεν υποστεί σημαντική τροποποίηση η οποία προκαλείται από αλλαγή στη φύση της κυριότητας στοιχείου υποδομής». Με βάση το ανωτέρω, ερωτάται η Επιτροπή: Είναι σύμφωνη με το άρθρο 57 του Κανονισμού 1083/2006 η παραχώρηση εκμετάλλευσης για τουλάχιστον 30 χρόνια των υποδομών που χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κονδύλια;

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο των δύο επιμέρους ερωτήσεων

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 1

Η ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου Χανίων παραβιάζει τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1083/2006

Πρόσφατα δημοσιεύματα στον ελληνικό Τύπο αναφέρουν ότι το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) θα ολοκληρώσει εντός του 2014 την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας, μεταξύ των οποίων και αυτό των Χανίων. Πιο συγκεκριμένα, το αεροδρόμιο των Χανίων, «Ιωάννης Δασκαλογιάννης» έχει ετήσια κέρδη που υπερβαίνουν τα 10 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, την περίοδο αυτή εκτελείται στο αεροδρόμιο έργο επέκτασης και κατασκευής νέου πύργου ελέγχου, το οποίο χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, ύψους 110 εκ. ευρώ. Σε προηγούμενη ερώτησή μου (P-000163/2014) σχετικά με την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας ύδρευσης της Θεσσαλονίκης (EYAΘ), η Επιτροπή είχε τονίσει ότι «οι εθνικές αρχές οφείλουν να διασφαλίσουν ότι συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του άρθρου 57 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1083/2006, ιδίως για να μην παρέχουν αδικαιολόγητο πλεονέκτημα στον πωλητή ή τον αγοραστή». Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, ερωτάται η Επιτροπή, ως μέλος της Τρόικας:

Δεν εναντιώνεται στους στόχους του προγράμματος σταθεροποίησης η ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου με ετήσια κέρδη που υπερβαίνουν τα 10 εκ. ευρώ;

Έχει προβλεφθεί με ποιους τρόπους θα αντικατασταθεί η συνεισφορά του κερδοφόρου αυτού αεροδρομίου στον προϋπολογισμό και το πρωτογενές πλεόνασμα άμεσα και μακροχρόνια;

Δεδομένης της χρηματοδότησης του έργου επέκτασης και κατασκευής νέου πύργου ελέγχου από ευρωπαϊκούς πόρους, και καθώς το συγκεκριμένο αεροδρόμιο είναι σε άμεσο ανταγωνισμό με το αεροδρόμιο του Ηρακλείου και με άλλα μεγάλα αεροδρόμια, όπως π.χ. της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, δεν παραβιάζεται από τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης το άρθρο 57 παρ. 1 του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1083/2006;

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 2

Η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων Θεσσαλονίκης, Χανίων και Σκιάθου παραβιάζει τον Κανονισμό 1083/2006

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει προχωρήσει σε διαγωνισμού για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των Περιφερειακών Αεροδρομίων που χωρίζονται σε δύο ομάδες. Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, της Ζακύνθου, της Κεφαλονιάς, του Ακτίου, της Καβάλας και των Χανίων και δυνητικά τα αεροδρόμια της Αλεξανδρούπολης, της Καλαμάτας, της Νέας Αγχιάλου και του Αράξου. Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια της Ρόδου, της Κω, της Σαντορίνης, της Μυκόνου, της Μυτιλήνης, της Σκιάθου και της Σάμου κσι δυνητικά τα αεροδρόμια της Χίου, της Καρπάθου, Νέας Αγχιάλου και της Λήμνου. Η παραχώρηση θα γίνει για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 30 ετών και θα αφορά των υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησής τους. Επιπλέον, το ελληνικό Δημόσιο μπορεί να παρατείνει τη διάρκεια της παραχώρησης για άλλα 10 έτη. Για το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης είναι σε εξέλιξη δύο εργολαβίες, αρχικού κόστους η πρώτη 250 εκ. Ευρώ και η δεύτερη 38,7 εκ. Ευρώ, οι οποίες χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κονδύλια. Για το αεροδρόμιο Χανίων εκτελείται εργολαβία επέκτασης και κατασκευής νέου πύργου ελέγχου, το οποίο χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, ύψους 110 εκ. Ευρώ. Για το αεροδρόμιο Σκάθιου εκτελείται εργολαβία το κόστος της οποίας αγγίζει τα 18,5 εκ. Ευρώ με χρηματοδότηση επίσης από το ΕΣΠΑ.

Σύμφωνα με το άρθρο 57 του Κανονισμού 1083/2006 η χρηματοδότηση των ευρωπαϊκών Ταμείων σε επένδυση υποδομής διατηρείται «μόνον εάν, εντός πέντε ετών από την ολοκλήρωσή της, δεν υποστεί σημαντική τροποποίηση η οποία προκαλείται από αλλαγή στη φύση της κυριότητας στοιχείου υποδομής». Με βάση το ανωτέρω, ερωτάται η Επιτροπή: Είναι σύμφωνη με το άρθρο 57 του Κανονισμού 1083/2006 η παραχώρηση εκμετάλλευσης για τουλάχιστον 30 χρόνια των υποδομών που χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κονδύλια;

 

 

 

 

 

Σκεφτείτε πριν εκτυπώσετε | Τοποθετήστε στους σελιδοδείκτες σας | Sitemap