GR | EN
30/04/2014

Στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η παράνομη ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης


 

30 Απριλίου 2014

Ερώτηση στην Κομισιόν σχετικά με την παράνομη μη εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τις δημόσιες συμβάσεις από την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ σε σχέση με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ, κατέθεσε ο ευρωβουλευτής και υποψήφιος ευρωβουλευτής με τον ΣΥΡΙΖΑ, Κρίτων Αρσένης. Κατά τη σημερινή επίσκεψή του στις εγκαταστάσεις του υπό ιδιωτικοποίηση λιμανιού, ο Κρίτων Αρσένης παρουσίασε την ερώτηση που κατέθεσε στην Κομισιόν. Εξέφρασε επίσης την κάθετη αντίθεσή του προς την πώληση του λιμένα της πόλης και την συμπόρευσή του με τον αγώνα των εργαζομένων στο λιμάνι και όλων των φορέων της πόλης που αντιδρούν στην ιδιωτικοποίηση.

Οι ευρωπαϊκές οδηγίες για τις δημόσιες συμβάσεις αφορούν στην τήρηση των κανόνων διαφάνειας όταν το Δημόσιο συνάπτει συμβάσεις παραχώρησης των υποδομών του με εταιρείες. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει ανακοινώσει ότι δεν θα εφαρμόσει τις συγκεκριμένες οδηγίες ως προς την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ με το πρόσχημα ότι πρόκειται για πώληση μετοχών της εταιρείας και όχι για παραχώρηση των δημόσιων υποδομών του λιμανιού. Ωστόσο, η προκήρυξη του διαγωνισμού αναφέρεται ξεκάθαρα στην παραχώρηση των δημόσιων υποδομών του λιμανιού. Συγκεκριμένα, η προκήρυξη αναφέρει επί λέξει ότι “η Σύμβαση Παραχώρησης Ελληνικού Δημοσίου θα αποτελέσει αντικείμενο αναδιαπραγμάτευσης, και ενδεχομένως τροποποίησης ή και σύνταξης εκ νέου”.

Με αφορμή την κατάθεση της ερώτησης και την επίσκεψή του στον ΟΛΘ, ο Κρίτων Αρσένης δήλωσε τα εξής:

Η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης είναι παράνομη.

Η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ μας ανακοίνωσαν ότι δεν θα εφαρμόσουν τις ευρωπαϊκές οδηγίες για τις δημόσιες συμβάσεις που διασφαλίζουν τη διαφάνεια στους διαγωνισμούς με το πρόσχημα ότι η ιδιωτικοποίηση αφορά στις μετοχές της εταιρείας και όχι τις δημόσιες υποδομές του λιμανιού. Ωστόσο, στην ίδια την προκήρυξη του διαγωνισμού, μόνοι τους παραδέχονται ότι η ιδιωτικοποίηση αφορά τις υποδομές του λιμανιού και καλούν τους ιδιώτες σε διαπραγμάτευση.

 Η μη τήρηση των ευρωπαϊκών κανόνων διαφάνειας προκύπτει όχι από υποψίες, ούτε από την πάγια πρακτική στους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ να υπάρχει ένας μόνον υποψήφιος αγοραστής.

Η μη τήρηση των κανόνων διαφάνειας προκύπτει από το ίδιο το κείμενο της προκήρυξης του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.

 Η κυβέρνηση ιδιωτικοποιεί μία-μία όλες τις δημόσιες υποδομές της Θεσσαλονίκης παραχωρώντας σε ιδιώτες κερδοφόρες δημόσιες εταιρείες. Στερεί έτσι την πόλη από τους αναπτυξιακούς της πόρους και τον κρατικό προϋπολογισμό από κρίσιμα έσοδα.

 Πρέπει να βάλουμε ένα τέλος στην παράνομη και παράλογη εκποίηση της δημόσιας περιουσίας και των βασικών υποδομών της Θεσσαλονίκης.»

  Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης

 Το ΤΑΙΠΕΔ στις 10 Απριλίου έβγαλε ανακοίνωση στην οποία σημείωνε ότι “σε συνέχεια της συζήτησης στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, που πραγματοποιήθηκε στις 9 Απριλίου, έκρινε ότι απαιτείται περαιτέρω ενημέρωση των αρμόδιων φορέων και πολιτικών κομμάτων, πριν την έναρξη του διαγωνισμού αξιοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.”. Τέσσερις μέρες μετά, στις 14 Απριλίου, το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε την προκήρυξη διαγωνισμού για την πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, παρά τις έντονες διαμαρτυρίες και αντιδράσεις των τοπικών αρχών, των εργαζομένων και της ελληνικής κοινωνίας. 

 Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι κερδοφόρος Οργανισμός με αποθεματικό της τάξης των 100 εκατ. Ευρώ.  Η πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών δημιουργεί ένα ιδιότυπο μονοπώλιο στο λιμάνι που αποτελεί έναν από τους  μεγαλύτερους θαλάσσιους κόμβους των Βαλκανίων. Επιπλέον, η πώληση γίνεται χωρίς να τηρούνται οι ευρωπαϊκοί κανόνες για τη διαφάνεια στις δημόσιες συμβάσεις. Στην “Πρόσκληση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος” του ΤΑΙΠΕΔ, παρότι αντικείμενο της συναλλαγής είναι η πώληση μετοχών του ΟΛΘ ΑΕ, αναφέρεται ότι “στο πλαίσιο της Διαδικασίας, προβλέπεται ότι η Σύμβαση Παραχώρησης Ελληνικού Δημοσίου θα αποτελέσει αντικείμενο αναδιαπραγμάτευσης, και ενδεχομένως τροποποίησης ή και σύνταξης εκ νέου”. Αυτό συνεπάγεται ότι η συναλλαγή δεν αφορά απλώς τους όρους πώλησης των μετοχών της εταιρείας, αλλά αποτελεί διαπραγμάτευση για τους όρους παραχώρησης από την πλευρά του ελληνικού Δημοσίου των δημόσιων υποδομών του λιμανιού, παρότι στην “Πρόσκληση” αναφέρεται ότι η “Διαδικασία δεν θα διεξαχθεί σύμφωνα με τους κανόνες που εφαρμόζονται αναφορικά με την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων”.

Ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ως μέλος της τρόικας:

Παραβιάζεται η ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις δημόσιες συμβάσεις, που διασφαλίζει τη διαφάνεια ως προς τις συμβάσεις παραχώρησης του Δημοσίου, από την προκήρυξη του διαγωνισμού πώλησης των μετοχών του ΟΛΘ;

Σκεφτείτε πριν εκτυπώσετε | Τοποθετήστε στους σελιδοδείκτες σας | Sitemap