σε , ,

Θέμα: Προϊόντα υδατοκαλλιέργειας τουρκικής παραγωγής και τελωνειακή σύνδεση ΕΕ-Τουρκίας

17 Μαρτίου 2010

E-1540/10

ΓΡΑΠΤΗ ΕΡΩΤΗΣΗ υποβολή: Kriton Arsenis (S&D) και Anni Podimata (S&D) προς την Επιτροπή

ΘEMA: Προϊόντα υδατοκαλλιέργειας τουρκικής παραγωγής και τελωνειακή σύνδεση ΕΕ-Τουρκίας

Βάσει του καθεστώτος τελωνειακής σύνδεσης ΕΕ-Τουρκίας, προβλέπονται μηδενικοί δασμοί για τα προϊόντα υδατοκαλλιέργειας τουρκικής παραγωγής που εισάγονται στην Ευρωπαϊκή αγορά, χωρίς ωστόσο να εισάγεται και αντίστοιχη υποχρέωση για μηδενικούς δασμούς στις εισαγωγές των προϊόντων αυτών στην Τουρκία.

Επιπροσθέτως, η Τουρκία εφαρμόζει εδώ και χρόνια πολιτική επιδότησης των εξαγωγών προϊόντων υδατοκαλλιέργειας. Το 2008, για το λαβράκι και την τσιπούρα, η επιδότηση έφθασε το πόσο των 0,525 ευρώ /κιλό, ήτοι 12 έως 18 % της μέσης τιμής πώλησης στην ευρωπαϊκή αγορά(1). Πρόσφατα, μάλιστα, επιβλήθηκαν από την Τουρκία νέοι φόροι και δασμοί στις εισαγωγές γόνου των δύο προαναφερθέντων ειδών συνολικού ύψους 34 %(2), πλήττοντας σημαντικά τους ευρωπαίους εξαγωγείς.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι
— η Επιτροπή Αλιείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έχει επισημάνει ήδη από τον Απρίλιο του 2009 τις σοβαρές επιπτώσεις της ρήτρας μηδενικών δασμών για τον ευρωπαϊκό κλάδο υδατοκαλλιέργειας
— η θαλάσσια ιχθυοκαλλιέργεια στην Τουρκία δεν διέπεται από τους ίδιους αυστηρούς όρους υγειονομικού ελέγχου και περιβαλλοντικής προστασίας που ισχύουν εντός της ΕΕ.
Ερωτάται η Επιτροπή:

  1. Έχει εξετάσει τις επιπτώσεις της ρήτρας περί μηδενικών δασμών στην ανταγωνιστικότητα των κοινοτικών προϊόντων, και στην βιωσιμότητα του κλάδου της κοινοτικής θαλάσσιας ιχθυοκαλλιέργειας, ιδιαίτερα δε της Μεσογειακής (Ελλάδας, Ισπανίας, Ιταλίας, Γαλλίας);
  2. Ποια μέτρα προτίθεται να λάβει προκειμένου να διασφαλίσει ισότιμους όρους εμπορίας και ανταγωνισμού στην αγορά προϊόντων υδατοκαλλιέργειας, και να διορθώσει πιθανές στρεβλώσεις σε αυτήν;
  3. Τι μέτρα έχει λάβει ή προτίθεται να λάβει για την προστασία των Ευρωπαίων καταναλωτών και την ορθή μεταχείριση των ψαριών, δεδομένων των αυξανόμενων εισαγωγών προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας στην ΕΕ από χώρες που δεν τηρούν ενδεχομένως τα υψηλά ευρωπαϊκά πρότυπα στους τομείς αυτούς;

(1) Yvette White, παρουσίαση στην Επιτροπή Αλιείας 30 Απριλίου 2009.
(2)Διάταγμα της 17/12/2009 δημοσιευμένο στην Επίσημη Τουρκική Εφημερίδα Νο 27499/31-12-2009.

 

 

 

E-0412/10EL Απάντηση του κ. Dalli εξ ονόματος της Επιτροπής

Όσον αφορά τη δημόσια υγεία και την υγεία των ζώων, η νομοθεσία της ΕΕ καθορίζει τους όρους με τους οποίους εισάγονται τα ψάρια ιχθυοτροφείου στην ΕΕ.

Η υπηρεσία επιθεώρησης της Επιτροπής στη Γενική Διεύθυνση Υγείας και Προστασίας των Καταναλωτών (ΓΔ SANCO) (ΓΤΚΘ – Γραφείο Τροφίμων και Κτηνιατρικών Θεμάτων, με έδρα στο Grange) συλλέγει πληροφορίες για τους όρους εξαγωγής των ψαριών ιχθυοτροφείου που προορίζονται για εξαγωγή στην ΕΕ. Οι τελευταίες αποστολές επιθεώρησης πραγματοποιήθηκαν στο Βιετνάμ τον Απρίλιο του 2009 και τον Οκτώβριο του 2009 και στη Χιλή τον Μάρτιο του 2007. Η επόμενη αποστολή επιθεώρησης στη Χιλή πραγματοποιείται τον Μάρτιο του 2010. Αυτές οι επισκέψεις επιθεώρησης πραγματοποιούνται για να αξιολογηθούν τα συστήματα ελέγχου που ισχύουν στις εξάγουσες τρίτες χώρες και οι επισκέψεις επιθεώρησης περιλαμβάνουν τις επιτόπιες επιθεωρήσεις καθώς επίσης και ελέγχους κατά πόσον η απαραίτητη τεκμηρίωση είναι διαθέσιμη. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το Βιετνάμ, το αξιότιμο μέλος παραπέμπεται στην απάντηση στη γραπτή ερώτηση Ε- 0633/10 του κ. Stevenson1.

Οι κανόνες της ΕΕ για την εισαγωγή θαλασσινών από τρίτες χώρες εγγυώνται ότι όλες οι εισαγωγές πληρούν τα κριτήρια ασφάλειας τροφίμων της ΕΕ όσον αφορά την υγιεινή και τους ελέγχους υπολειμμάτων. Προς το παρόν, η Επιτροπή δεν έχει κανέναν λόγο να προβεί σε περαιτέρω εκτενείς έρευνες ως προς τους πιθανούς κινδύνους στους οποίους εκτίθεται το κοινό εξαιτίας του εν λόγω εισαγόμενου ψαριού ιχθυοτροφείου. Εντούτοις, η Επιτροπή παρακολουθεί στενά την κατάσταση και θα επέμβει αμέσως αν χρειαστεί.

Για να εξασφαλίσει το ΓΤΚΘ ότι τηρούνται οι απαιτήσεις εισαγωγών της ΕΕ, πραγματοποιεί επιθεωρήσεις στις εξάγουσες τρίτες χώρες και τα προϊόντα ελέγχονται κατά την εισαγωγή σύμφωνα με τους εναρμονισμένους κανόνες που ισχύουν σχετικά για τους ελέγχους εισαγωγών. Επιπλέον, οι εξάγουσες χώρες πρέπει να υποβάλλουν, σε ετήσια βάση, προς την Επιτροπή, σχέδιο επιτήρησης καταλοίπων για τα κατάλοιπα των κτηνιατρικών φαρμάκων. Η Επιτροπή ειδοποιείται επίσης μέσω του συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης για τα τρόφιμα και τις ζωοτροφές (ΣΕΠΤΖ) για τα προβλήματα που εντοπίζονται κατά την εισαγωγή ή στην αγορά. Σε τέτοιες περιπτώσεις, η τρίτη χώρα καταγωγής καλείται να λάβει διορθωτικά μέτρα και, εάν υπάρχει ανεπαρκής συνέχεια, η Επιτροπή εξετάζει τη λήψη περαιτέρω μέτρων, συμπεριλαμβανομένων πρόσθετων ελέγχων, επιθεωρήσεων ή ολοκληρωτικής απαγόρευσης.

Προκειμένου να βοηθηθούν οι χώρες εξαγωγής ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις ασφάλειας τροφίμων της ΕΕ, η Επιτροπή, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Καλύτερη κατάρτιση για ασφαλέστερα τρόφιμα», παρέχει κατάρτιση στις αρχές των τρίτων χωρών που εξάγουν στην ΕΕ μέσω της διοργάνωσης εργαστηρίων και συνεχών αποστολών κατάρτισης. Επιπλέον, σε περίπτωση αναγκών συγκεκριμένων, υπάρχουν δυνατότητες να παρασχεθεί η βοήθεια μέσω άλλων μέσων της ΕΕ, όπως το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάπτυξης (για χώρες ΑΚΕ) ή ο μηχανισμός αναπτυξιακής συνεργασίας (για τη Λατινική Αμερική και την Ασία).

Όσον αφορά τις σχετικές με το περιβάλλον, την κοινωνία και την απασχόληση πτυχές, οι κανόνες της ΕΕ για τις εισαγωγές των ψαριών ιχθυοτροφείου, δεν λαμβάνουν υπόψη τις διαφορές μεταξύ των συνθηκών στην ΕΕ και εκείνων στις τρίτες χώρες, σύμφωνα με τους γενικούς εμπορικούς κανόνες και ελλείψει προγενέστερης συμφωνίας με τις χώρες εξαγωγής. Για περισσότερες πληροφορίες, το αξιότιμο μέλος παραπέμπεται στις απαντήσεις στις γραπτές ερωτήσεις Ρ-6555/08 του κ. Suarez Carpegna και Ε-0006/07 από τον κ. Γκλαβάκη2. Όσον αφορά την Οργάνωση των Ηνωμένων Εθνών για τη Διατροφή και τη Γεωργία (FAO), που αναφέρεται στην πρώτη από αυτές, η Επιτροπή ήταν από κοινού χορηγός τεχνικής διαβούλευσης που πραγματοποιήθηκε στη Ρώμη τον Φεβρουάριο του 2010 (15-19 Φεβρουαρίου), για να βοηθήσει στην οριστικοποίηση του σχεδίου κατευθυντηρίων γραμμών του FAO για την πιστοποίηση υδροκαλλιέργειας που καλύπτει την υγεία και την καλή μεταχείριση των ζώων, την ασφάλεια τροφίμων, την περιβαλλοντική ακεραιότητα και τις κοινωνικοοικονομικές πτυχές της υδροκαλλιέργειας. Αυτές οι οδηγίες παρέχουν καθοδήγηση ως προς την ανάπτυξη, την οργάνωση και την εφαρμογή αξιόπιστων συστημάτων πιστοποίησης υδροκαλλιέργειας. Μόλις εγκριθεί, το παρόν έγγραφο θα παρέχει τις πιθανές διεθνείς αναφορές για τα εθελοντικά σχέδια πιστοποίησης αναφορικά με την υδροκαλλιέργεια.

1.http://www.europarl.europa.eu/QP-WEB/home.jsp?language=en
2.http://www.europarl.europa.eu/QP-WEB/home.jsp?language=en

 

 

E-1540/10EL Απάντηση του κ. De Gucht εξ ονόματος της Επιτροπής

(27.05.2010)

Η Επιτροπή δεν πραγματοποίησε πρόσφατα καμιά επίσημη αξιολόγηση της τελωνειακής ένωσης με την Τουρκία και των επιπτώσεων της ρήτρας μηδενικών δασμών στα προϊόντα υδατοκαλλιέργειας. Εντούτοις, η Επιτροπή δεν παρατήρησε καμιά ανησυχία σχετικά με το θέμα αυτό κατά τις τακτικές επαφές της με τους παραγωγούς και τους μεταποιητές της ΕΕ. Ο βιομηχανικός κλάδος καλείται να γνωστοποιήσει τις συγκεκριμένες ανησυχίες του άμεσα, έτσι ώστε οι υπηρεσίες της Επιτροπής να μπορούν να τις αξιολογήσουν και να συζητήσουν τα πιθανά μέσα για την αντιμετώπιση των αιτίων τους.

Η Επιτροπή γνωρίζει ότι ο τομέας ανησύχησε για τις επιδοτήσεις που χορηγήθηκαν για τον τομέα της υδατοκαλλιέργειας στην Τουρκία, οι οποίες έκρινε ότι είχαν ως αποτέλεσμα να πωλούνται οι τουρκικές εξαγωγές στην ΕΕ σε υπερβολικά χαμηλές τιμές. Η Τουρκία είναι ελεύθερη να χορηγεί τέτοιες επιδοτήσεις εφόσον αυτές δεν καταλήγουν σε αθέμιτο ανταγωνισμό. Εάν οι παραγωγοί της ΕΕ κρίνουν ότι συμβαίνει αυτό, η Επιτροπή τούς καλεί να της υποβάλουν επίσημη καταγγελία.

Η Επιτροπή μελετά το ενδεχόμενο μιας έρευνας κατά των επιδοτήσεων μόνο μετά την παραλαβή μιας κατάλληλα τεκμηριωμένης καταγγελίας εκ μέρους του ευρωπαϊκού κλάδου παραγωγής, η οποία να περιέχει επαρκή αποδεικτικά στοιχεία όσον αφορά τη χορήγηση αντισταθμίσιμης επιδότησης, την πρόκληση ζημίας και την ύπαρξη αιτιώδους συνάφειας μεταξύ τους, σύμφωνα με τις διατάξεις του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 597/2009 του Συμβουλίου, της 11ης Ιουνίου 2009, για την άμυνα κατά των εισαγωγών που αποτελούν αντικείμενο επιδοτήσεων εκ μέρους χωρών μη μελών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας (ΕΕ L 188 της 18.7.2009).

Η ΕΕ επιβάλλει πολύ αυστηρά κριτήρια στις εισαγωγές ψαριών και άλλων προϊόντων αλιείας στην ΕΕ. Επιπλέον, για τα προϊόντα υδατοκαλλιέργειας, προβλέπεται μια επιπλέον απαίτηση υποβολής ενός προγράμματος καταλοίπων, προτού δοθεί έγκριση για εξαγωγές προς την ΕΕ. Αυτό ισχύει επίσης για τις εγκαταστάσεις της Τουρκίας που εξουσιοδοτούνται να εξάγουν προς την ΕΕ.

Η Επιτροπή θα επιθυμούσε να επιστήσει την προσοχή των αξιότιμων μελών στο σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης, μέσω του οποίου τα κράτη μέλη μπορούν να κοινοποιούν τα προβλήματα που διαπιστώνονται σχετικά τόσο με εισαγόμενα όσο και με εγχώρια προϊόντα. Εφόσον τα προβλήματα εξακολουθούν να υφίστανται, η Επιτροπή λαμβάνει μέτρα, μέσω των εθνικών αρχών των κρατών μελών, για την παύση της απελευθέρωσης των εισαγωγών, εάν είναι απαραίτητο, και για τη διεξαγωγή βαθύτερης έρευνας, εάν υπάρχουν υπόνοιες ότι το πρόβλημα θα είναι μακροπρόθεσμο.

Όσον αφορά το θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος, αυτό δεν εμπίπτει στον τομέα αρμοδιότητας της ΕΕ, δεδομένου ότι η Τουρκία δεν είναι ακόμη μέλος της ΕΕ. Φυσικά το θέμα αυτό αποτελεί μέρος του κεκτημένου που η Τουρκία πρέπει να υιοθετήσει σε εύθετο χρόνο. Η Επιτροπή θα επιθυμούσε να επιστήσει την προσοχή των αξιότιμων μελών στην απάντησή της στην ερώτηση E-0412/101 σχετικά με το περιβαλλοντικό ζήτημα.

1 http://www.europarl.europa.eu/QP-WEB/home.jsp